ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ 1998


ΘΕΜΑ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ

Καταστροφικές Πυρκαγιές 14/8/98
Αποδοχή άποψης μειοψηφίας ΝΣΚ από Υπουργείο Εσωτερικών new2.gif (111 bytes) 16/7/98
Αναβολή ημερίδας για την Αμυντική Βιομηχανία new2.gif (111 bytes) 15/7/98
Επιστολή προς ΙΕΚΕΜ ΤΕΕ new2.gif (111 bytes) 21/5/98
Παντεχνική Συγκέντρωση 13/3/98
Οργανισμός Λειτουργίας Πανεπιστημίου Πατρών 19/2/98
Πρόγραμμα Δράσης ΤΕΕ/ΤΔΕ (1998-2000) 19/1/98
Συμμετοχή Πτυχιούχων Τ.Ε.Ι. σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών Α.Ε.Ι. 14/1/98

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟΝ ΑΡΧΙΚΟ ΚΑΤΑΛΟΓΟ


Καταστροφικές Πυρκαγιές

14/8/98

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Για ένα ακόμα καλοκαίρι, για μία ακόμα χρονιά, γινόμαστε μάρτυρες των καταστροφικών πυρκαγιών που κατακαίγουν τα εναπομείναντα ελληνικά δάση, αλλά και παραγωγικές καλλιεργήσιμες εκτάσεις, ακόμα και σπίτια. Γινόμαστε μάρτυρες της αδυναμίας της ελληνικής κοινωνίας να περιφρουρήσει το πολυτιμότερο ίσως αγαθό, το περιβάλλον, στο οποίο ζούμε και οφείλουμε να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές.

Βλέπουμε στα παράθυρα των τηλεοπτικών σταθμών σκηνές πανικού και αλλοφροσύνης, ακούμε χείμαρρους δηλώσεων από αρμόδιους και ειδικούς, για τις αιτίες που μπαίνουν οι φωτιές και για τις αδυναμίες του συστήματος πυρόσβεσης, δυστυχώς όμως αυτές αδιαφορούν και συνεχίζουν το καταστροφικό τους έργο.

Κατά την άποψη του Τεχνικού Επιμελητηρίου, την οποία με κάθε ευκαιρία διατυπώνουμε, η λύση είναι μία και πολύ απλή. Να εκλείψει το κίνητρο που παρακινεί τους εμπρηστές στο καταστροφικό τους έργο. Τι σημαίνει αυτό; Να αποκλειστεί με τρόπο σαφή, απόλυτο και κατηγορηματικό κάθε δυνατότητα “οικιστικής αξιοποίησης” των καμένων δασικών εκτάσεων και να επιβληθούν αυστηρές ποινές στους παραβάτες. Μόνο έτσι θα περιοριστεί ο μεγαλύτερος αριθμός των πυρκαγιών και όσες πλέον οφείλονται σε άλλους λόγους θα είναι δυνατό να αντιμετωπιστούν από το σύστημα πυρόσβεσης, το οποίο όμως είναι απαραίτητο να εκσυγχρονιστεί σε επιστημονική και σε τεχνολογικά εξελιγμένη βάση.

Λύση εύκολη και απλή, αρκεί να υπάρχει η πολιτική βούληση. Η οποία δυστυχώς δεν φαίνεται να υπάρχει, γεγονός που αποδεικνύεται από την ύπαρξη ενός πληθωρικού “αυστηρού” συστήματος νόμων και άλλων διατάξεων, που τελικό σκοπό έχει τη διάχυση της ευθύνης σε πολλούς, έτσι ώστε να μην υπάρχει ο ένας, ο μοναδικός υπεύθυνος. Φαινόμενα συνηθισμένα άλλωστε στην ελληνική κοινωνία, φαινόμενα που θα τα δούμε και σε μερικούς μήνες, όταν με τις πρώτες βροχές θα εμφανιστούν καταστροφικές πλημμύρες, αν δεν ληφθούν αμέσως τα κατάλληλα αντιπλημμυρικά μέτρα.

Καλούμε, έγκαιρα τους υπεύθυνους της πολιτείας να ξυπνήσουν από το λήθαργο, να τιμήσουν τη θέση που τους έχει εμπιστευτεί ο ελληνικός λαός και να σχεδιάσουν με τόλμη και αποφασιστικότητα τα συστήματα που απαιτούνται για τη διάσωση των φυσικών μας πόρων. Στην προσπάθειά τους αυτή θα βρουν συμπαραστάτες τους έλληνες μηχανικούς και το Τεχνικό Επιμελητήριο.

Επιστροφή στην αρχή


Αποδοχή άποψης μειοψηφίας ΝΣΚ από Υπουργείο Εσωτερικών

16/7/98

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΕ κ.Δ.Κοτσάνης με αφορμή την εγκύκλιο 12/15.5.98 του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, απέστειλε στους παρακάτω φορείς την επιστολή που ακολουθεί:

ΠΡΟΣ Υπουργείο Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης
α. Υπουργό κ. Αλέκο Παπαδόπουλο
β. Υφυπουργό κ. Λάμπρο Παπαδήμα

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
Περιφερειακά Τμήματα ΤΕΕ
Ενημερωτικό Δελτίο ΤΕΕ
Τεχνικά Θέματα ΤΕΕ/ΤΔΕ
Τοπικά ΜΜΕ (ως Δελτίο Τύπου)

Εγκύκλιος 12/15.5.98

File size 53578 bytes

Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΔΕ συζήτησε διεξοδικά το θέμα που δημιουργεί η εγκύκλιος 12/15.5.98 του Υπουργείου Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης σχετικά με την αποδοχή εκ μέρους του της άποψης της μειοψηφίας της υπ’ αριθ. 36/98 γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, όσον αφορά την ανάθεση μελετών εκ μέρους των επιχειρήσεων των Ο.Τ.Α. και αφού διαπιστώνει με έκπληξη ότι αμφισβητείται έμπρακτα η αρχή της πλειοψηφίας που αποτελεί θεμελιώδη έννοια κάθε ευνομούμενης και δημοκρατικά οργανωμένης κοινωνίας, θέτει τα παρακάτω ερωτήματα:

  1. Αν υιοθετείται από την πολιτεία η άποψη της κάθε μειοψηφίας, τότε για ποιο λόγο πραγματοποιούνται ψηφοφορίες και τι νόημα έχει η άποψη της πλειοψηφίας;

  2. Μήπως με το ίδιο σκεπτικό δεν θα ήταν δυνατό να αμφισβητηθούν χιλιάδες αποφάσεις οργάνων, που αυτόματα θα οδηγούσαν σε ατέρμονες και χαώδεις καταστάσεις;

  3. Με ποιο σκεπτικό υποβαθμίζεται το κύρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, που αποτελεί θεσμοθετημένο όργανο;

  4. Για ποιο λόγο υιοθετείται ειδικά η άποψη της μειοψηφίας και όχι της πλειοψηφίας και δίνεται εντολή στις υπηρεσίες του κράτους να υλοποιήσουν την απόφαση αυτή; Μήπως υπάρχουν λόγοι που δεν τους γνωρίζουμε;

  5. Με ποιο σκεπτικό ανατρέπεται η θεσμοθετημένη και κατοχυρωμένη από το 1977 διαδικασία ανάθεσης δημοσίων μελετών (Ν.716/77) και αγνοείται η 92/50 οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Επειδή η παραπάνω μεθόδευση του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. είναι πρωτόγνωρη και πρωτοφανής και αυτόματα καταστρατηγεί τα θεσμοθετημένα και πυροδοτεί καταστάσεις ανεξέλεγκτες ζητάμε:

Να ανακληθεί αμέσως η εγκύκλιος 12 (αρ. πρωτ. 5249/15-5-98), ώστε να αποκατασταθεί η χρηστή και διάφανη διοίκηση, που διασφαλίζει το Δημόσιο και το κοινωνικό συμφέρον.

Επιστροφή στην αρχή


Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΕ κ.Δ.Κοτσάνης με αφορμή την αναβολή για το φθινόπωρο της Ημερίδας για την Αμυντική Βιομηχανία, απέστειλε στους παρακάτω φορείς την επιστολή που ακολουθεί:

Υπουργείο Εθνικής Άμυνας
α.Υπόψη Υπουργού κ. Τσοχατζόπουλου
β. Υπόψη Υφυπουργού κ. Αποστολάκη
Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών ΥΕΘΑ - κ. Σμπώκο
Πρόεδρο Δ.Σ. Ε.Β.Ο. - Αθήνα - κ. Μπαράκο
Πρόεδρο Δ.Σ. Ε.Β.Ο. Αιγίου - κ. Τοπαλίδη
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
Σωματείο Εργαζομένων ΕΒΟ Αιγίου
Σωματείο Εργαζομένων ΕΒΟ Κεντρικού (Αθήνα)
ΣΤΕΒ - Τμήμα Νομού Αχαϊας
Σύλλογος Μηχανικών Δημ.Υπαλ. ΓΔΕ - κ. Μπούρτζινο
Σύλλογος Πολιτικού Προσωπικού ΓΔΕ - κ. Κωνσταντόπουλο
Ενημερωτικό Δελτίο ΤΕΕ
Τεχνικά Θέματα ΤΕΕ/ΤΔΕ
Τοπικές Εφημερίδες (ως Δελτίο τύπου)

Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΔΕ προετοίμαζε εδώ και δύο μήνες ημερίδα με θέμα την πορεία της ΕΒΟ Α.Ε., ανησυχώντας για την κατάστασή της και ειδικότερα για το εργοστάσιο του Αιγίου. Λόγοι ανεξάρτητοι από εμάς οδήγησαν στην αναβολή της ημερίδας για το Φθινόπωρο.

Οι πρόσφατες τοποθετήσεις του ΥΕΘΑ σε συζήτηση στη Βουλή περί πλεονάζοντος προσωπικού στην αμυντική βιομηχανία και την αναγκαιότητα μετατάξεων, όπως επίσης και οι τοποθετήσεις στον τοπικό τύπο, τόσο του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΕΒΟ κ. Α. Μπαράκου, όσο και του πρώην Υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Σπήλιου Σπηλιωτόπουλου φέρουν την ΕΒΟ σε τροχιά, αν όχι κλεισίματος, οπωσδήποτε σε αναγκαστική συρρίκνωση.

Η παντελής έλλειψη αναπτυξιακών προγραμμάτων, η μη ένταξη της ΕΒΟ στα προγράμματα αμυντικών εξοπλισμών, η απομάκρυνση όγκου δουλειάς αποκλειστικού αντικειμένου του Εργοστασίου Αιγίου, όπως ο φορητός οπλισμός 5,56, που δόθηκε στην Αμερικανική εταιρία Colt, η αποστελέχωση, η μη αντιμετώπιση λειτουργικών προβλημάτων, κλπ, εντείνουν την ανησυχία μας και κάνουν επιτακτική την ανάγκη διοργάνωσης δημόσιας συζήτησης το συντομότερο δυνατό και με την ενεργό συμμετοχή όλων των υπεύθυνων φορέων.

Σε παλαιότερη παρέμβασή μας προ διετίας και με αφορμή τα δρώμενα στο εργοστάσιο της ΕΒΟ στο Αίγιο, είχαμε επιστήσει την προσοχή της διοίκησης της ΕΒΟ, αλλά και του ΥΕΘΑ ως επιβλέποντος φορέα, ότι οι ενέργειές της (αποστελέχωση, αναξιοκρατία, αποδιοργάνωση και υποβάθμιση βασικών τομέων, περιθωριοποίηση των μηχανικών, κλπ), θα οδηγούσαν αντικειμενικά στην υπονόμευση της αξιοπιστίας και στην μείωση της ανταγωνιστικότητας της επιχείρησης με τελικό αποτέλεσμα το μαρασμό και τη συρρίκνωση της. Διαπιστώνουμε με λύπη ότι οι εύλογες ανησυχίες μας τείνουν να επαληθευτούν.

Το ΤΕΕ/ΤΔΕ καλεί την κυβέρνηση να καταβάλλει κάθε προσπάθεια στην κατεύθυνση ανάπτυξης της ΕΒΟ, ώστε να είναι σε θέση να παίξει το ρόλο που απαιτούν οι περιστάσεις για την Εθνική Άμυνα και την οικονομία της χώρας. Επισημαίνεται ακόμα η ιδιαίτερη σημασία του εργοστασίου του Αιγίου σαν η ουσιαστικά τελευταία μεγάλη βιομηχανική μονάδα της Αχαίας.

Το ΤΕΕ/ΤΔΕ θεωρεί απαράδεκτη κάθε ενέργεια συρρίκνωσης της Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανίας, τη στιγμή που κονδύλια τεράστιου ύψους πρόκειται να δαπανηθούν για προγράμματα Αμυντικών Εξοπλισμών και καλεί τους υπεύθυνους φορείς της Πολιτείας, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και τους εργαζομένους να συμμετάσχουν ενεργά στην Ημερίδα που θα οργανώσει για την αντιμετώπιση της κατάστασης οριακής επιβίωσης, στην οποία έχει περιέλθει η αμυντική βιομηχανία και η ΕΒΟ.

Επιστροφή στην αρχή


Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΕ κ.Δ.Κοτσάνης απέστειλε στους παρακάτω φορείς την επιστολή που ακολουθεί:

ΠΡΟΣ
Ι.Ε.Κ.Ε.Μ. ΤΕΕ Α.Ε., Υπόψη κ. Θ. Δραγκιώτη, Προέδρου Δ.Σ.και κ. Χ. Σινάνη, Διεθύνοντα Συμβούλου

Κοινοποίηση
Διοικούσα Επιτροπή ΤΕΕ
Ενημερωτικό Δελτίο ΤΕΕ
Τεχνικά Θέματα
Επιστημονικούς Συντονιστές Σεμιναρίων

Συνάδελφοι,

Το ΤΕΕ-Τμήμα Δυτικής Ελλάδας σε συνεργασία με το ΙΕΚΕΜ ΤΕΕ υλοποίησε την άνοιξη του 1996 τέσσερα επιδοτούμενα σεμινάρια κατάρτισης ανέργων στην Πάτρα, το Αγρίνιο και τον Πύργο, χρηματοδοτούμενα από το ΕΚΤ μέσω της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και από το ΤΕΕ. Η Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ/ΤΔΕ στήριξε ουσιαστικά τη διοργάνωση των σεμιναρίων αυτών, διαθέτοντας για το σκοπό αυτό δωρεάν τους χώρους εκπαίδευσης, προσωπικό του Τμήματος και διάφορα μέσα (τηλέφωνα, φωτοτυπίες, αναλώσιμο υλικό, κλπ.) με στόχο να προσφέρει στους μηχανικούς της περιοχής τη δυνατότητα επιμόρφωσής τους.

Όμως, παρά το γεγονός ότι έχουν παρέλθει δύο χρόνια από τη λήξη τους, δεν έχουν τακτοποιηθεί ακόμα οι οικονομικές υποχρεώσεις προς τους επιστημονικούς συντονιστές, εκπαιδευτές και επιμελητές.

Σε επανειλημμένες τηλεφωνικές και γραπτές επικοινωνίες τόσο των επιστημονικών συντονιστών των σεμιναρίων, όσο και του προέδρου της Δ.Ε., που έγιναν μαζί σας και με υπαλλήλους του ΙΕΚΕΜ- ΤΕΕ, για να δοθούν εξηγήσεις για το πρόβλημα αυτό, δεν υπήρξε οποιαδήποτε σαφής και υπεύθυνη εξήγηση. Πολλές φορές μάλιστα επικαλεσθήκατε τη μη καταβολή των χρημάτων από την Περιφέρεια, γεγονός το οποίο γνωρίζουμε ότι δεν είναι απολύτως ακριβές. Επίσης, ενώ σας ζητήσαμε αναλυτικό ισολογισμό ανά σεμινάριο και ενώ σας είχαμε ετοιμάσει με τη λήξη τους τον απολογισμό κόστους τους αναλυτικά, ουδέποτε ανταποκριθήκατε.

Υπενθυμίζουμε ότι το πρόβλημα μεταξύ άλλων τέθηκε προς επίλυση στην κοινή σύσκεψη Περιφερειακών Τμημάτων ΤΕΕ στην Πάτρα, στις 23-25/11 του 1996, στην κοινή σύσκεψη των Περιφερειακών Τμημάτων ΤΕΕ στην Κέρκυρα στις 21- 23 Νοεμβρίου 1997, στην Παντεχνική Συγκέντρωση που έγινε παρουσία του Διευθύνοντα Συμβούλου του ΙΕΚΕΜ - ΤΕΕ και του Προέδρου του ΤΕΕ στην Πάτρα, στις 13-3-98, χωρίς κανένα αποτέλεσμα.

Επίσης, το θέμα απασχόλησε τη Διοικούσα Επιτροπή του Περιφερειακού Τμήματος κατά επανάληψη και την Αντιπροσωπεία του Τμήματος στην τελευταία συνεδρίασή της στον Πύργο, στις 4-4-1998.

  • Επειδή θεωρούμε σημαντική τη σημασία της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης στο έργο του Μηχανικού και στην προσαρμογή του στις εξελισσόμενες επαγγελματικές συνθήκες.

  • Επειδή για την επιτυχία και αυτού του στόχου είναι απαραίτητα η αξιοπιστία μας έναντι των άλλων συναδέλφων.

  • Επειδή θεωρούμε αυτονόητο δικαίωμα και χρέος του κάθε συναδέλφου να απαιτεί την αμοιβή που του οφείλεται για παρασχεθείσα προσφορά εργασίας.

  • Επειδή θεωρούμε ότι η αξιοπιστία των οργάνων, όπως της Διοίκησης του ΙΕΚΕΜ, της ΔΕ του ΤΕΕ κεντρικά και περιφερειακά δικαιολογημένα αμφισβητείται από τους συναδέλφους που δεν τους αποδίδεται η αμοιβή για παρασχεθείσα εργασία με αποτέλεσμα τη δημιουργία αρνητικών εντυπώσεων για το θετικό ρόλο και την αποτελεσματικότητα των οργάνων αυτών.

  • Επειδή κρίνουμε ως τουλάχιστον ακατανόητο το γεγονός, οι αμοιβές των συναδέλφων της Περιφέρειας να χρηματοδοτούν τα λειτουργικά και διοικητικά έξοδα του ΙΕΚΕΜ-ΤΕΕ.

  • Επειδή το τμήμα μας παρόλο την επιτυχή προσφορά του στο έργο της διεξαγωγής των σεμιναρίων το μόνο που εισπράττει είναι η δυσπιστία των μελών του και ακόμα οι δικαστικές προσφυγές εναντίον του, σας καλούμε να αποκαταστήσετε άμεσα την οικονομική εκκρεμότητα έναντι των συναδέλφων, δίνοντας παράλληλα πειστικές εξηγήσεις και αναλαμβάνοντας τις ευθύνες για το πρόβλημα που δημιουργήσατε.

Μέχρι τότε ο θετικός ρόλος που μπορεί και οφείλει να παίζει το ΙΕΚΕΜ - ΤΕΕ σε ότι τουλάχιστον αφορά το τμήμα μας, μετά από τέτοιους χειρισμούς, θα τελεί υπό αμφισβήτηση.

Επιστροφή στην αρχή


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Πραγματοποιήθηκε με μεγάλη συμμετοχή των Μηχανικών η προγραμματισμένη Παντεχνική Συγκέντρωση στο Μέγαρο Λόγου και Τέχνης στην Πάτρα, στην οποία παρευρέθηκε κλιμάκιο από το Κεντρικό ΤΕΕ, αποτελούμενο από τον Πρόεδρο του ΤΕΕ κ. Κώστα Λιάσκα, τον Αντιπρόεδρο κ. Κώστα Σαββίδη, και τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής κ. Γιώργο Παπαβασιλείου, κ. Θεόδωρο Δραγκιώτη και κ. Χρήστο Σινάνη.

Στην ομιλία του ο Πρόεδρος του Τμήματος Δυτικής Ελλάδας του ΤΕΕ κ. Δημήτρης Κοτσάνης παρουσίασε με συντομία τα κύρια προβλήματα που απασχολούν τους μηχανικούς, τα οποία είναι το ασφαλιστικό με τις υπέρογκες αυξήσεις των ασφαλιστικών εισφορών, η ποινικοποίηση του επαγγέλματος του μηχανικού, η επιχειρούμενη από την πολιτεία εξομοίωση των αποφοίτων των ΤΕΙ με τους Διπλωματούχους Μηχανικούς και οι αναθέσεις των μελετών και έργων του δημόσιου τομέα.

Κατόπιν, το λόγο έλαβε ο κ. Λιάσκας, ο οποίος αναφέρθηκε αναλυτικά στα παραπάνω ζητήματα, παρουσιάζοντας τις θέσεις και τη στρατηγική του ΤΕΕ, καθώς επίσης και τις ενέργειες που έχουν γίνει, ενώ ενημέρωσε τους παρευρισκόμενους και για άλλα τρέχοντα θέματα, όπως τις διάφορες ρυθμίσεις του συστήματος φορολόγησης των Μηχανικών, τον καθορισμό των αμοιβών των μελετών των ιδιωτικών έργων, κλπ. Ο κ. Λιάσκας αναφέρθηκε επίσης σε συγκεκριμένες δράσεις, στις οποίες έχει ήδη προχωρήσει το ΤΕΕ υλοποιώντας την Τράπεζα Πληροφοριών, οι οποίες όπως είπε αποτελούν μία έμπρακτη πολιτική του ΤΕΕ στην εφαρμογή της σύγχρονης τεχνολογίας για τη βελτίωση της παρεχόμενης ποιότητας των υπηρεσιών και την αύξηση της παραγωγικότητας των μηχανικών.

Ο Αντιπρόεδρος κ. Σαββίδης αναφέρθηκε στις νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια για τις αναθέσεις των Δημοσίων Έργων και ειδικά των αποκαλούμενων “Μεγάλων Έργων”, τις οποίες χαρακτήρισε αναποτελεσματικές, ενώ δεν παρέλειψε να τονίσει την αναγκαιότητα θέσπισης ανάλογων μηχανισμών ελέγχου της διαφάνειας σε δημόσια έργα τοπικού και νομαρχιακού επιπέδου.

Στη συζήτηση που επακολούθησε, αναπτύχθηκε πλούσιος προβληματισμός από τους παρόντες μηχανικούς σχετικά με το ρόλο και το λόγο του ΤΕΕ σε θέματα που απασχολούν το σώμα των μηχανικών και θα επηρεάσουν το μέλλον του επαγγέλματός τους, ενώ διατυπώθηκαν πολλές και ενδιαφέρουσες απόψεις και προτάσεις.

Τέλος, επαναβεβαιώθηκε από τους παριστάμενους η αναγκαιότητα υλοποίησης αντίστοιχων εκδηλώσεων συνεργασίας μεταξύ του Κεντρικού ΤΕΕ, των Περιφερειακών του Τμημάτων, των Συλλόγων των Μηχανικών και των μεμονωμένων μελών του, με σκοπό την εξεύρεση και την υλοποίηση λύσεων στα προβλήματα του κλάδου.

Επιστροφή στην αρχή


Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΕ κ.Δ.Κοτσάνης απέστειλε στους παρακάτω φορείς την επιστολή που ακολουθεί:

Πρύτανη Πανεπιστημίου Πατρών
Σύγκλητο Πανεπιστημίου Πατρών
Προέδρους Τμημάτων Πανεπιστημίου Πατρών
Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας
Συλλόγων Διπλ. Μηχανικών Ν. Αχαίας
Ενημερωτικό Δελτίο ΤΕΕ
Τεχνικά Θέματα
Φοιτητικούς Συλλόγους Πανεπιστημίου Πατρών
Τοπικά Μ.Μ.Ε (ως Δελτίο τύπου)

"Πληροφορηθήκαμε ότι ενώ είχε ψηφισθεί ομόφωνα ο Οργανισμός λειτουργίας του Πανεπιστημίου Πατρών στην συνεδρίαση της Συγκλήτου στις 21-1-98, ο κ. Πρύτανης επανέφερε το θέμα στη Σύγκλητο στη συνεδρίαση της 4-2-98, όπου και αποφασίσθηκε οι προϊστάμενοι οργανικών μονάδων του Πανεπιστημίου μπορούν να τοποθετηθούν ισότιμα υπάλληλοι Πανεπιστημιακής ή Τεχνολογικής ή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

Το ΤΕΕ-Τμήμα Δυτικής Ελλάδας είχε έγκαιρα ενημερώσει τον κο. Πρύτανη ότι πάγια θέση του είναι ότι δεν μπορεί Διπλωματούχοι Μηχανικοί να είναι υφιστάμενοι πτυχιούχων Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.Ι). Επίσης ότι οι Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (ΤΕ) Τεχνικοί δεν μπορούν να τοποθετούνται σε θέσεις προϊσταμένων που απαιτούν περισσότερα προσόντα (γνώσεις) από αυτά που έχουν, ούτε σε θέσεις που απαιτούν περισσότερα επαγγελματικά δικαιώματα από εκείνα που σύμφωνα με το νόμο έχουν.

Ως γνωστόν οι πτυχιούχοι και διπλωματούχοι νέοι μας είναι πλέον άνεργοι μακράς διάρκειας και το ποσοστό ανεργίας τους είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη. Παρόλο αυτά η ανάγκη για περισσότερη και καλύτερης ποιότητας πανεπιστημιακή εκπαίδευση είναι κοινά αποδεκτό αίτημα της κοινωνίας μας. Οι πάντες γνωρίζουν πλέον ότι η βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων από το Δημόσιο Υπηρεσιών και η βελτίωση της ποιότητας των έργων πρέπει να βασιστεί πρώτα από όλα στην σωστή αξιοποίηση των αποφοίτων Α.Ε.Ι. και στην τοποθέτηση των αποφοίτων άλλων βαθμίδων της εκπαίδευσης σε θέσεις ανάλογης της εκπαίδευσης τους.

Πιστεύουμε στο κύρος και στο επίπεδο των Ελληνικών Δημόσιων Πανεπιστημίων και Πολυτεχνείων και στο ότι οι ικανότητες προκύπτουν από τη γνώση και όχι από την υπέρβαση των εκπαιδευτικών βαθμίδων με βάση την προϋπηρεσία και μόνον.

Θεωρούμε άστοχη και απαράδεκτη την ενέργεια του κ. Πρύτανη και ζητάμε το Πανεπιστήμιο της πόλης μας να σταθεί στο ύψος που του αρμόζει και να επανεξετάσει την τελευταία σχετική απόφαση του, σαν υποχρέωση προς τους φοιτητές και την κοινωνία του τόπου μας, που άλλωστε δικαιολογούν την ύπαρξη του, και αγωνιούν για το μέλλον τους."

Επιστροφή στην αρχή


Πρόγραμμα Δράσης ΤΕΕ/ΤΔΕ για την τριετία 1998-2000

19/1/98

Εγκεκριμένο από την 3η/19.1.1998 Συνεδρίαση
της Αντιπροσωπείας του ΤΕΕ/ΤΔΕ

Η Αντιπροσωπεία του ΤΕΕ-Τμήματος Δυτικής Ελλάδος την επόμενη τριετία θέτει ως κύριο καθήκον της την αποτροπή της συνέχισης της υποβάθμισης του ρόλου του μηχανικού στην παραγωγική και κοινωνική διαδικασία, καθώς επίσης και την αξιοποίηση του δυναμικού του κλάδου με στόχο την οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας.

Σε ένα διεθνές περιβάλλον όπου η παγκοσμιοποίηση της οικονομίας, με έναν σκληρό ανταγωνισμό των ΗΠΑ - Ε.Ε. - Ιαπωνία κλπ. για σφαίρες επιρροής με αιχμή την επιθετική επέκταση των τεράστιων πλέον πολυεθνικών εταιριών και την ασύδοτη κυκλοφορία του χρήματος και του χρηματιστηριακού κεφαλαίου, οδηγεί σε περιθωριοποίηση και υποβάθμιση του παραγωγικού δυναμικού της χώρας και σε διαρκώς αυξανόμενη αστάθεια το όλο χρηματοπιστωτικό σύστημα, όπως αποδεικνύεται και με τις τελευταίες “επιθέσεις” στην δραχμή και με το κατρακύλισμα των οικονομιών χωρών της Άπω Ανατολής.

Η πολιτική των κυβερνήσεων των τελευταίων ετών, για επίτευξη των δεικτών ένταξης στην Ο.Ν.Ε. ανεξάρτητα των επιπτώσεων στην οικονομία και την κοινωνία, όχι μόνο δεν κατάφερε να τους κατακτήσει, αλλά η σκληρή και παρατεταμένη λιτότητα για τους εργαζόμενους χρησίμευσε μόνο στην εκρηκτική αύξηση των κερδών των μεγάλων συμφερόντων, χωρίς αυτά να επενδύονται στην παραγωγή, κύρια τη βιομηχανική.

Το τεράστιο έλλειμμα στις εμπορικές μας συναλλαγές, η στασιμότητα της βιομηχανικής παραγωγής τα τελευταία 15 χρόνια, η αυξανόμενη ανεργία, τα έντονα διαρθρωτικά προβλήματα (έλλειψη καθετοποίησης, χαμηλός βαθμός τεχνολογικού εκσυγχρονισμού, εξειδίκευση σε παραδοσιακούς κλάδους, παραγωγή καταναλωτικών και όχι κεφαλαιουχικών αγαθών (μέσων παραγωγής)) ή η εξαγορά των ντόπιων δυναμικών επιχειρήσεων από πολυεθνικά συγκροτήματα κλπ, δεν προοιωνίζει θετικές εξελίξεις για το μέλλον.

Ταυτόχρονα το κλείσιμο ή η απειλή για κλείσιμο, παραγωγικών τμημάτων των πολυεθνικών εταιρειών (Pirelli, Good Year, Misko, κλπ.) που κρατούν σε λειτουργία μόνο το εμπορικό τους δίκτυο, αποδεικνύει ότι δεν οδηγεί πουθενά ο συμπληρωματικός χαρακτήρας ης οικονομίας, στα πλαίσια του ενδοκοινοτικού καταμερισμού εργασίας.

Το ΤΕΕ-Τμήμα Δυτικής Ελλάδας συναισθανόμενο ότι η κύρια ευθύνη για την κατάσταση πρέπει να αναζητηθεί στο αποτυχημένο μεταπολεμικό μοντέλο ανάπτυξης που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις, θα αναζητήσει σε συνεργασία με όλους τους κοινωνικούς φορείς την έξοδο από τη στασιμότητα, στα πλαίσια ενός καλά σχεδιασμένου και ολοκληρωμένου προγράμματος, που θα λαμβάνει υπόψη το διεθνή περίγυρο, θα βασίζεται στην πλήρη κινητοποίηση και αξιοποίηση των δυνάμεων της χώρας, του ανθρώπινου επιστημονικού και εργατικού δυναμικού και των πλουτοπαραγωγικών πηγών της, θα προωθεί την ανεξάρτητη και αυτοτελή παρέμβαση στα πράγματα, θα επιδιώκει την συνεργασία και ισοτιμία με τους γειτονικούς λαούς, ιδιαίτερα στα Βαλκάνια.

Η πολιτική του ΤΕΕ -ΤΔΕ θα στοχεύει στο να καταδεικνύει τις δυνατότητες δυναμικής ανάπτυξης υπέρ των εργαζομένων και του κλάδου. Θα αντιπαλεύει τα μεγάλα συμφέροντα που λυμαίνονται στο κλάδο, κύρια την ανεξέλεγκτη δράση μεγάλων τεχνικών εταιριών, ξένων και ελληνικών, μεγάλων μελετητικών εταιριών που χρησιμοποιούν αδιαφανείς τρόπους στην ανάθεση των μελετών. Θα αντιτίθεται στην πρόσληψη από το Δημόσιο “Συμβούλων” και Project Managers, δίνοντας ιδιαίτερο βάρος στην αναβάθμιση και ανασυγκρότηση των Δημοσίων Τεχνικών υπηρεσιών. Θα επιδιώξει την διαφάνεια και την τήρηση των κανόνων σε όλα τα πεδία που εργάζονται οι μηχανικοί, κυρίως στα Μεγάλα Έργα.

Γενικότερα, θα αντιπαλεύει την εκάστοτε κυβερνητική πολιτική, όπου αυτή υπονομεύει τα συμφέροντα του κλάδου. Θα στοχεύει στην μείωση της ανεργίας των νέων συναδέλφων, κυρίως μέσα από την πάλη για παραγωγική ανασυγκρότηση της περιοχής. Θα αγωνισθεί σε συνεργασία και με τα άλλα περιφερειακά τμήματα το ΤΕΕ, ώστε η πολιτική του Κεντρικού ΤΕΕ να μην περιορίζεται σε διεκδικήσεις μικρής εμβέλειας, μέσα από συμβιβασμούς και συμψηφισμούς, μέσα από διαδικασίες “διαδρόμων” και να στραφεί η προσοχή του ΤΕΕ στα προβλήματα των εργαζομένων Μηχανικών, που δυσκολεύονται ακόμα και για την πληρωμή των εισφορών στο ΤΣΜΕΔΕ. Θα επιδιώξει την αναβάθμιση των λειτουργιών του ΤΕΕ, κύρια της Αντιπροσωπείας και των Μονίμων Επιτροπών. Συγκεκριμένα, η δράση του Τμήματος θα κατευθυνθεί στους παρακάτω τομείς :

Ι. ΑΝΑΠΤΥΞΗ

Ανάπτυξη Δυτικής Ελλάδας
Βιομηχανική Πολιτική
Περιβάλλον

ΙΙ. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Παραγωγή Τεχνικού Έργου
Ποινικοποίηση Επαγγέλματος
Προβλήματα Νέων Μηχανικών

ΙΙΙ. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

IV. ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΟΡΓΑΝΩΝ ΤΕΕ/ΤΔΕ

Αποκέντρωση στη λειτουργία του ΤΕΕ/ΤΔΕ
Οργανισμός ΤΕΕ/ΤΔΕ

V. ΚΤΗΡΙΟ ΤΕΕ/ΤΔΕ

Ακολουθεί αναλυτικά το Πρόγραμμα Δράσης

Ι. ΑΝΑΠΤΥΞΗ

1. ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

Για την ανάπτυξη της Πάτρας και της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας θα πρέπει:

  • Το περιεχόμενο των εκτελούμενων προγραμμάτων να συγκλίνει σε μέγιστο βαθμό με τους αναπτυξιακούς στρατηγικούς στόχους.

  • Η υλοποίηση των δρομολογημένων έργων να συνεχιστεί απρόσκοπτα, και με κάθε μέριμνα ώστε να παραχθούν ποιοτικά έργα, μέσω της μελετητικής τους επάρκειας και της εξασφάλισης των περιβαλλοντικών τους εγκρίσεων.

  • Το πλαίσιο ανάπτυξης, στη λογική της περαιτέρω σύγκλισης των χωρών της Ε.Ε. να διαγραφεί πιο εξειδικευμένο και να ζητηθεί η εκπόνηση ειδικών μελετών χωροταξικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα για την επιλογή των αναγκαίων έργων και πρωτοβουλιών.

  • Η συμμετοχή του ΤΕΕ/ΤΔΕ σε θεσμούς αναπτυξιακού χαρακτήρα να είναι έντονη, να προκληθεί διάλογος με τους φορείς και τις παραγωγικές τάξεις και να ενεργοποιηθούν οι νομαρχιακές επιτροπές Ο.Κ.Ε. (οικονομικές και κοινωνικές επιτροπές).

Συγκεκριμένα, προτείνουμε:

  • Την ενίσχυση του παραγωγικού και βιομηχανικού ιστού της χώρας.

  • Την ενίσχυση του ρόλου της Πάτρας ως μεταφορικού κέντρου και πύλης της χώρας μας προς τα Δυτικά.

  • Την επιτάχυνση της κατασκευής των μεγάλων έργων της περιοχής μας (Περιμετρική, Ρίο-Αντίρριο, ΠΑΘΕ, κλπ) και την ένταξη στο σχεδιασμό νέων έργων (φυσικό αέριο, τραίνα υψηλών ταχυτήτων, Δυτικός οδικός άξονας, κλπ).

  • Την επιτάχυνση των διαδικασιών σύνταξης του Εθνικού Κτηματολογίου στην περιοχή μας και την προστασία του περιβάλλοντος και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

  • Την ουσιαστική αξιοποίηση και απορρόφηση των πιστώσεων του Β’ ΚΠΣ και του Ταμείου Συνοχής με ταχύτητα, αποτελεσματικότητα και διαφάνεια των σχετικών διαδικασιών.

  • Την αξιοποίηση και ανάπτυξη του μελετητικού και κατασκευαστικού δυναμικού της περιοχής, (ενθάρρυνση συνένωσης Γραφείων Μελετών, συνένωση Τεχνικών Εταιρειών, κλπ) με σκοπό την αρτιότητα των μελετών του Δημοσίου, μέσα από διάφανες διαδικασίες.

  • Τη συνεργασία με τους επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς της περιοχής μας για την αντιμετώπιση των οξυμένων κοινωνικών προβλημάτων (ανεργία, αποβιομηχάνιση, κλπ).

  • Τη θεσμοθέτηση του ρόλου κάθε εμπλεκόμενου στο χώρο των οικοδομικών έργων, με επιμερισμό και ανάληψη των αντίστοιχων ευθυνών, τον καθορισμό Πιστοποιητικών από την Πολιτεία για τα χρησιμοποιούμενα οικοδομικά υλικά, την υποχρεωτική σύνταξη εδαφοτεχνικών - μικροζωνικών μελετών και τη θέσπιση του Μητρώου Κατασκευαστών Ιδιωτικών Έργων.

  • Την ίδρυση Τομέα Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (ΤΑΣΠ) στην περιοχή μας.

2. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Η παρατεταμένη κρίση στην περιοχή μας με την κλιμακούμενη αποβιομηχάνιση σε μία σειρά από παραδοσιακές βιομηχανίες (χαρτί, βαμβάκι), δημιούργησε μεγάλες στρατιές ανέργων με την αποσύνθεση του βιομηχανικού ιστού της. Σχετικά με τα προβλήματα αυτά οι θέσεις μας πρέπει να είναι:

  • Ο συνδυασμός της κατασκευής των μεγάλων έργων υποδομής με την ταυτόχρονη επενδυτική προσπάθεια, τόσο στο Δημόσιο όσο και στον Ιδιωτικό τομέα, στην παραγωγή, στη βιομηχανία, στις τηλεπικοινωνίες, στην ενέργεια, στις μεταφορές, στις υπηρεσίες κλπ,

  • Η δημιουργία κατάλληλου θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των βιομηχανικών μονάδων,

  • Ο καθορισμός πλαισίου αρμοδιοτήτων του τεχνικού και επιστημονικού προσωπικού που δραστηριοποιείται στους τομείς μελετών, εγκαταστάσεων συντήρησης και λειτουργίας βιομηχανιών,

  • Η θεσμοθέτηση περιορισμών που αφορούν τη χωροθέτηση των νέων βιομηχανιών, την προστασία του περιβάλλοντος και των εργαζομένων,

  • Η νομοθέτηση όρων διασφάλισης της ποιότητας των παραγόμενων προϊόντων (ISO κλπ).

  • Η είσοδος του φυσικού αερίου στο ενεργειακό δυναμικό της περιοχής με σκοπό τη μείωση του κόστους παραγωγής και την προστασία του περιβάλλοντος.

  • Η διερεύνηση της δυνατότητα μετεξέλιξης της Πάτρας σε ένα Πανελλαδικό σύγχρονο κέντρο ανάπτυξης Υψηλής Τεχνολογίας. Αυτό εκτιμούμε ότι είναι δυνατό να γίνει αφού η περιοχή διαθέτει το ανάλογο ανθρώπινο επιστημονικό δυναμικό (Πανεπιστήμιο, ΤΕΙ, ΙΤΥ, ΕΙΧΗΜΥΘ, Επιστημονικό Πάρκο, κλπ).

  • Η δημιουργία Γραφείου Βιομηχανικών και Ενεργειακών Θεμάτων στο ΤΕΕ/ΤΔΕ, με σκοπό τη συνεργασία του με το Υπουργείο Ανάπτυξης, για θέματα σχετικά τη σύνταξη αναπτυξιακών νόμων, κατανομή πόρων σε προγράμματα επιδοτήσεων, κλπ.

  • Η κατασκευή του φράγματος Πείρου - Παραπείρου, για την εξυπηρέτηση των αναγκών της ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας και γενικότερα της περιοχής.

3. ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Σε μια εποχή που η "παγκοσμιοποίηση" τείνει να γίνει κυρίαρχη πρακτική σε θέματα ανάπτυξης, οικονομίας και περιβάλλοντος, τα περιβαλλοντικά προβλήματα του πλανήτη βρίσκονται στην πρώτη προτεραιότητα διεθνώς και αναζητούνται τρόποι διατήρησης και συνέχισης της ζωής, γίνεται προσπάθεια η ανάπτυξη να μην αντιμετωπίζεται ανταγωνιστικά με το περιβάλλον και η βιώσιμη ανάπτυξη θεωρείται ως η μόνη ρεαλιστική διέξοδος στα προβλήματα του πλανήτη, το ΤΕΕ/ΤΔΕ πρέπει να διαμορφώσει δυνατότητα ουσιαστικής παρέμβασης και δημιουργικής συμβολής.

Δεν υπάρχει πεδίο περιβαλλοντικής δράσης που θα μπορούσε να περιγραφεί με αξιοπιστία, χωρίς την καταλυτική παρουσία των μηχανικών. Οι νέες προτεραιότητες που διαμορφώνονται σήμερα, δημιουργούν νέες επιστημονικές και επαγγελματικές κατευθύνσεις, οι οποίες αναβαθμίζουν τη θέση των μηχανικών και τους αναδεικνύουν πρωταγωνιστές της ανάπτυξης με σεβασμό στην ποιότητα ζωής. Γι’ αυτούς τους λόγους οι άξονες της δραστηριότητας του ΤΕΕ/ΤΔΕ πρέπει να είναι:

  • Η αναβάθμιση του ρόλου του ΤΕΕ/ΤΔΕ ως επίσημου τεχνικού συμβούλου του κράτους σε θέματα περιβαλλοντικής προστασίας, με σημαντικές και σοβαρές παρεμβάσεις,

  • Η κατοχύρωση του ΤΕΕ και του μηχανικού σε θεσμούς που προωθούν την αειφορία (επιθεωρητές περιβάλλοντος, σύστημα περιβαλλοντικής διαχείρισης και ελέγχου),

  • Η διεύρυνση των πεδίων άσκησης του επαγγέλματος του μηχανικού,

  • Η επαγγελματική κατάρτιση των μηχανικών σε θέματα περιβάλλοντος, νέες μεθόδους, τεχνικές και τεχνολογίες.

 

II. EΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

1. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ

Τα νοσηρά φαινόμενα ενδημικής μορφής που συσχετίζονται άμεσα με το μέγεθος και το χαρακτήρα της παραοικονομίας και του μεταπρατισμού που ανθούν στον κοινωνικοοικονομικό μας σχηματισμό γενικά, αλλά και η μη εφαρμογή του εκάστοτε υφισταμένου θεσμικού πλαισίου στον τομέα παραγωγής τεχνικών έργων, η μη εξάντληση των δυνατοτήτων του, τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν στην εφαρμογή του, τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στον τομέα μελετών και έργων και η ανάγκη προσαρμογής της ελληνικής νομοθεσίας στο ευρωπαϊκό πλαίσιο, κάνουν επιτακτική την ανάγκη αναθεώρησής του. Ο Ν. 2229/94 με τις διευκρινιστικές εγκυκλίους και τις υπουργικές αποφάσεις που το συνοδεύουν θέσπισε διατάξεις που όχι μόνο δεν έλυσαν τα προβλήματα που υπάρχουν στα δημόσια έργα, αλλά εισήγαγε σωρεία νέων, χρονοβόρων και αναποτελεσματικών γραφειοκρατικών διαδικασιών. Δημιούργησε προϋποθέσεις ολιγοπωλιακών καταστάσεων των εργοληπτικών επιχειρήσεων. Δεν αντιμετώπισε στη βάση του τις κύριες παραμέτρους του προβλήματος των μεγάλων εκπτώσεων (απαρχαιωμένα τιμολόγια, μεταβολή τεχνικού-οικονομικού αντικειμένου, αλλαγή επιλογών) ούτε έλυσε το πρόβλημα της δυσλειτουργίας του δημόσιου τομέα στην παραγωγή έργων.

Είναι γνωστό ότι η Δημόσια Διοίκηση έχει χαμηλή αποτελεσματικότητα, δύσκαμπτη δομή, υψηλό κόστος λειτουργίας και παρωχημένο σύστημα διοίκησης προσωπικού. Στην κατεύθυνση του εκσυγχρονισμού της το ΤΕΕ/ΤΔΕ πρέπει να συνεισφέρει ώστε η δημόσια διοίκηση:

  • Να προσθέσει στις αξίες του δημόσιου συμφέροντος, της έντιμης διαχείρισης του δημόσιου χρήματος και της νομιμότητας, την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα..

  • Να κινηθεί με βάση νέες τις σύγχρονες αντιλήψεις στην οργάνωση, στην λήψη αποφάσεων και στη διαχείριση των ανθρώπινων πόρων. Και φυσικά στο πλαίσιο αυτό η αναβάθμιση του ρόλου των μηχανικών του δημόσιου τομέα και το αναγκαίο ύψος αποδοχών για αξιοπρεπή διαβίωση αποτελούν βασικό θεσμικό αίτημα.

Επιπρόσθετα, οι σύμβουλοι διαχείρισης και οι εταιρείες ανάπτυξης για τη διαχείριση των μεγάλων έργων έχουν υποβαθμίσει ακόμη περισσότερο τους Έλληνες μηχανικούς, καθώς τους ωθούν σε γραφειοκρατικού τύπου δευτερεύουσες εργασίες, ενώ δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα για τη μεταφορά τεχνογνωσίας στη δημόσια διοίκηση και τη δημιουργία στελεχών της μέσα από αυτές τις διαδικασίες. Προτείνουμε:

  • Για τα μεγάλα έργα που θα εκτελεστούν στην περιφέρεια να οριστούν ως προϊστάμενες αρχές οι περιφερειακές υπηρεσίες του ΥΠΕΧΩΔΕ και όχι “Σύμβουλοι”.

  • Αποκέντρωση της διαδικασίας ανάθεσης και μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και πόρων στην από το κέντρο στην περιφέρεια.

Στον τομέα των ΜΕΛΕΤΩΝ του Δημοσίου προέκυψαν τα τελευταία χρόνια διάφορες προτάσεις για την αναθεώρηση του θεσμικού του πλαισίου. Άποψή μας είναι η ουσιαστική βελτίωση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου μέσα από την τροποποίησή του, χωρίς την ανατροπή βασικών του αρχών. Βασικά θέματα που θα πρέπει να αντιμετωπίζει μια τέτοια αναθεώρηση και οι αντίστοιχοι στόχοι μας πρέπει να είναι:

  • Το σύστημα μελέτη-κατασκευή. Απαιτείται κατοχύρωση του ρόλου του μελετητή, αξιολόγηση μελετών και της ποιότητας της μελέτης.

  • Κατηγορίες μελετών. Προτείνεται η θέσπιση νέων κατηγοριών, όπως περιβαλλοντικές και πληροφορικής, κλπ, σύμφωνα με τις ανάγκες της κοινωνίας και της παραγωγής.

  • Ιδιότητα του μελετητή. Πρέπει να αποτελεί την κύρια επαγγελματική του δραστηριότητα με έδρα σε ότι αφορά την εντοπιότητα την φορολογική του έδρα.

  • Τάξεις πτυχίων, χορήγηση. Να παραμείνουν οι τάξεις των πτυχίων ως έχουν, όπως επίσης και οι προϋποθέσεις εγγραφής στο μητρώο μελετητών, δηλαδή εγγραφή στην πρώτη τάξη μετά τέσσερα χρόνια από τη λήψη άδειας άσκησης επαγγέλματος.

  • Κριτήρια ανάθεσης και διαδικασία αξιολόγησης. Αντικειμενοποίηση των κριτηρίων και προώθηση της διαφάνειας,

  • Κίνητρα για καλύτερη οργάνωση γραφείων. Σε ότι αφορά το ζήτημα της εντοπιότητας προτείνεται η επέκτασή της για όλες τις μελέτες κάτω του Κοινοτικού Ορίου ως εξής: μέχρι 1/3 του Κοινοτικού Ορίου η εντοπιότητα ισχύει σε επίπεδο Νομού, για το υπόλοιπο και μέχρι του ανωτάτου ορίου, η εντοπιότητα ισχύει σε επίπεδο Περιφέρειας.

  • Μητρώο μελετητών - διάρθρωση υπηρεσιών μητρώου. Εξυγίανση του μητρώου μελετητών, μηχανογράφηση, αποκέντρωση λειτουργίας της ΓΕΜ.

  • Ποιότητα μελετών. Εκπόνηση αναλυτικών και σύγχρονων προδιαγραφών, χορήγηση πιστοποιητικών ποιότητας από τη ΓΕΜ, με παράλληλη κατάργηση της πρόσθετης εγγύησης του 20% επί της αμοιβής της μελέτης.

Τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται έντονο το φαινόμενο μελέτες του Δημοσίου να μετονομάζονται σε ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ και να εκπονούνται στα ΑΕΙ από ομάδες πανεπιστημιακών και ελευθέρων επαγγελματιών. Με τον τρόπο αυτό καταστρατηγείται ο Ν. 716/77 και οι διατάξεις περί αμοιβών μηχανικών και επαγγελματικού κώδικα μηχανικών, ενώ δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός με την επαγγελματική δραστηριότητα των μελετητικών γραφείων. Προτείνεται οι πανεπιστημιακοί μηχανικοί να μπορούν να έρχονται σε επαφή με την πράξη και να ασκούν νόμιμα τη δραστηριότητά τους, ως συνεργάτες - σύμβουλοι των μελετητικών και κατασκευαστικών γραφείων.

Παράλληλα ζητάμε την ουσιαστική αύξηση των κονδυλίων για έρευνα από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.

2. ΠΟΙΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΟΣ

Μετά τον καταστροφικό σεισμό του Αιγίου και υπό το βάρος της συναισθηματικής φόρτισης το Β’ θερινό τμήμα της Βουλής το 1995 τροποποίησε τα άρθρα 17, 112 και 286 του Ποινικού Κώδικα, προκειμένου να καλύψει την αδυναμία του κράτους και να κατασκευάσει a priori και ες αεί ενόχους, αφού χρέωσε στους μηχανικούς την έλλειψη υπεύθυνης πολιτικής στον τομέα της παραγωγής τεχνικών έργων και της αντισεισμικής θωράκισης. Η παγκόσμια πρωτοτυπία της ρύθμισης αυτής και η παντελής έλλειψη επιχειρημάτων τεχνικού και νομικού χαρακτήρα επιβάλλουν την άμεση απόσυρσή της, η οποία απειλεί τόσο την αξιοπιστία και το κύρος της δικαιοσύνης, όσο και τα θεμελιώδη δικαιώματα του πολίτη. Οι προτάσεις μας στο θέμα αυτό είναι:

  • Η αντιμετώπιση της αντισεισμικής και πολεοδομικής θωράκισης της χώρας να αποτελούν λειτουργικό στοιχείο κάθε κρατικής πολιτικής.

  • Η πολεοδομική θωράκιση των Ελληνικών πόλεων να γίνει με τρόπο συνεχή και συστηματικό,

  • Να προχωρήσει η Πολιτεία στη σύσταση Μητρώου Κατασκευαστών Ιδιωτικών Έργων,

  • Να διενεργείται επισταμένος έλεγχος της ποιότητας των δομικών υλικών,

  • Να γίνει υποχρεωτική η σύνταξη εδαφοτεχνικών (μικροζωνικών) μελετών,

  • Να υπάρχει διαρκής έλεγχος των έργων υποδομής.

3. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΤΩΝ ΝΕΩΝ

Το ΤΕΕ/ΤΔΕ έχει χρέος να προασπίσει τα συμφέροντα και να αγωνιστεί για την επίλυση των προβλημάτων των πιο αδύναμων επαγγελματικά μελών του, των νέων μηχανικών. Έχει χρέος να τους εμπνεύσει όραμα και να εξασφαλίσει την αξιοπρέπειά τους και τότε είναι σίγουρο ότι οι νέοι μηχανικοί θα πλαισιώσουν, θα συμμετέχουν και θα στηρίξουν τις δραστηριότητες του ΤΕΕ, θα στελεχώσουν τις ομάδες δουλειάς, θα παράγουν ιδέες και θα μεταδώσουν τις δημιουργικές τους σκέψεις.

3.1 Επαγγελματικά Δικαιώματα

Είναι γεγονός ότι τα επαγγελματικά δικαιώματα των μηχανικών σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με τη δομή και το περιεχόμενο της τεχνικής εκπαίδευσης. Κοινός τόπος πλέον είναι ότι απαιτείται ο επανασχεδιασμός του συνόλου της τεχνικής εκπαίδευσης όλων των βαθμίδων και ειδικά της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο σύνολό της, με βάση τις ανάγκες της παραγωγής και τους στόχους που βάζει η Πολιτεία, μέσα από μια έντιμη και ειλικρινή διαδικασία διαλόγου των παραγωγικών Υπουργείων, φορέων και Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων και με απαραίτητη προϋπόθεση την απόσυρση του Π.Δ. 318/94. Με αδιαπραγμάτευτη θέση τη διατήρηση του δημόσιου χαρακτήρα της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, προτείνουμε τις εξής άμεσες ενέργειες, ως συνδυασμό δράσης Πολυτεχνείων και ΤΕΕ:

  • Διοργάνωση συνεδρίου με θέμα την κατάσταση και τις προοπτικές της τεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

  • Κατάρτιση προγραμμάτων σπουδών ευέλικτων, σύμφωνα με τις σύγχρονες επιστημονικές και τεχνολογικές εξελίξεις,

  • Διπλωματικές εργασίες υψηλού επιπέδου, ώστε να αποτελούν σημαντικό στοιχείο της παρεχόμενης εκπαίδευσης και να οδηγούν στην αναβάθμιση του ρόλου του μηχανικού,

  • Εξέταση της αναγκαιότητας ή όχι και με ποιους όρους της θέσπισης πρακτικής άσκησης.

  • Διατήρηση της σαφούς διάκρισης ανώτατης - ανώτερης εκπαίδευσης, όπως ισχύει σήμερα. Τα ΤΕΙ να διατηρήσουν τον τεχνικό και επαγγελματικό τους χαρακτήρα και να εκπαιδεύουν τα ενδιάμεσα στελέχη της παραγωγής

  • Καθορισμός της διάρκεια σπουδών όλων των σχολών και τμημάτων των ΤΕΙ σε πέντε εξάμηνα, με επιπλέον ένα ή δύο εξάμηνα πρακτικής άσκησης,

  • Αναδιάρθρωση των τμημάτων ΤΕΙ. Μη λειτουργία τμημάτων με αντικείμενο επικαλυπτόμενο από ΑΕΙ, κάλυψη αντικειμένων και ειδικοτήτων που λείπουν σήμερα και είναι αναγκαίες στην παραγωγή,

  • Δυνατότητα μετεξέλιξης των αποφοίτων ΤΕΙ, μέσω σπουδών και όχι μέσω απόκτησης εμπειρίας.

3.2 Ασφαλιστικό (ΤΣΜΕΔΕ)

Οι υψηλές ασφαλιστικές εισφορές επιδεινώνουν ακόμα περισσότερο την κατάσταση των νέων μηχανικών. Στη λογική "ανακούφισης" ειδικά των νέων συναδέλφων και μέχρι την αλλαγή του ισχύοντος ασφαλιστικού νόμου, προτείνουμε τα εξής:

  • Οι στρατευμένοι μηχανικοί, που ασφαλίστηκαν μετά από τις 1.1.93, να καταβάλλουν άτοκα τις καθυστερούμενες οφειλές, να απαλλάσσονται από τις εισφορές του Κ.Υ.Τ. και να θεωρούνται ως μισθωτοί, των οποίων την εργοδοτική εισφορά πληρώνει το κράτος (π.χ. Υπουργείο Εθνικής Άμυνας),

  • Οι μειωμένες εισφορές της πρώτης 5ετίας να ισχύσουν και για τους κλάδους υγείας,

  • Να δίνεται η δυνατότητα επιλογής έναρξης των ασφαλιστικών υποχρεώσεων, με παράλληλη αδυναμία άσκησης του επαγγέλματος για καθορισμένο χρόνο,

  • Στην περίπτωση που ο νέος μηχανικός εγγραφεί αμέσως στο ΤΣΜΕΔΕ προτείνεται η κεφαλαιοποίηση των εισφορών για μια διετία και η εξόφλησή του ως άτοκο δάνειο στην επόμενη 5ετία.

3.3 Απασχόληση

Είναι γεγονός ότι η κατάσταση που αντιμετωπίζει ο νέος μηχανικός στην προσπάθεια ένταξής του στην παραγωγική διαδικασία χαρακτηρίζεται από δυσκολία πρόσβασης στο επάγγελμα, ανεργία και υποαπασχόληση και εκμετάλλευση της ανάγκης του για εργασία. Στο ζήτημα της απασχόλησης των νέων συναδέλφων το ΤΕΕ/ΤΔΕ πρέπει να κινηθεί στις εξής κατευθύνσεις:

  • Παροχή κινήτρων από την Πολιτεία στον Ιδιωτικό Τομέα για την πρόσληψη νέων μηχανικών.

  • Υποχρεωτική πρόσληψη νέων μηχανικών από εταιρείες και αναδόχους δημοσίων έργων επάνω από ένα όριο προϋπολογισμού.

  • Δημιουργία ορθολογικά οργανωμένου συστήματος εύρεσης εργασίας,

  • Αναβάθμιση της παροχής τεχνικής και νομικής υποστήριξης,

  • Προώθηση προσπαθειών δημιουργίας οργανωμένων μορφών γραφείων, με χρηματοδότηση από το Υπουργείο Εργασίας και τη Γ.Γ. Νέας Γενιάς. Παροχή χαμηλότοκων δανείων από την Τράπεζα Αττικής.

  • Διεύρυνση των χώρων και αντικειμένων άσκησης του επαγγέλματος (όπως στροφή σε νέες ειδικότητες και πεδία, με τη βοήθεια διαδικασιών συνεχιζόμενης κατάρτισης, επέκταση του θεσμικού πλαισίου μελέτης και κατασκευής και στη συντήρηση και λειτουργία των δημόσιων έργων, επέκταση της νομοθεσίας για ευρύτερη συμμετοχή τεχνικών στην παραγωγή έργων κλπ).

  • Αξιοποίηση από πλευράς ΤΕΕ/ΤΔΕ κοινοτικών προγραμμάτων για δημιουργία θέσεων απασχόλησης.

  • Ίδρυση από το ΤΕΕ/ΤΔΕ Γραφείου Εργασίας ή Παρατηρητηρίου Εργασίας. Ο στόχος αυτός μπορεί να γίνει άμεσα εφικτός και να χρηματοδοτηθεί από κοινοτικούς πόρους.

  • Συμμετοχή των νέων μηχανικών στις ομάδες εργασίας του ΤΕΕ/ΤΔΕ κατά προτεραιότητα, μέσα από διαφανείς διαδικασίες.

 

III. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

Κατά τη διάρκεια τη θητείας της νέας διοίκησης του ΤΕΕ/ΤΔΕ πρέπει να αναδειχθεί με έμφαση ο επιστημονικός ρόλος και λόγος του ΤΕΕ, που θα συντελέσει στη βελτίωση της εικόνας του στο σώμα των μηχανικών. Συγκεκριμένα προτείνεται:

  • Η διοργάνωση ενός τουλάχιστον μεγάλου συνεδρίου και άλλων μικρότερης σημασίας.

  • Η διοργάνωση ημερίδων σε τακτική βάση και ειδικά σε συνεργασία με τους συλλόγους μηχανικών.

  • Η διοργάνωση διαλέξεων - ομιλιών στη μορφή του “Επιστημονικού Βήματος”, που μπορεί να λάβει μία σταθερή μορφή, π.χ. μία διάλεξη το μήνα στο Μέγαρο Λόγου και Τέχνης, με ομιλητές καταξιωμένους επιστήμονες.

  • Η διοργάνωση σεμιναρίων επαγγελματικής κατάρτισης, που να απευθύνονται σε όλο το φάσμα των μηχανικών και θα αφορούν στη διαρκή επιμόρφωση σε νέες τεχνολογίες και στον τρόπο άσκησης του επαγγέλματος του μηχανικού. Τα σεμινάρια αυτά καλό θα ήταν να μην ενταχθούν στους μηχανισμούς των επιδοτούμενων σεμιναρίων κατάρτισης ανέργων του Υπουργείου Εργασίας, επειδή στο παρελθόν παρατηρήθηκαν πολλές δυσλειτουργίες. Προτείνεται τα σεμινάρια αυτά να γίνονται τις απογευματινές ώρες, ώστε να μπορούν να τα παρακολουθήσουν όλοι οι συνάδελφοι και να διερευνηθεί η καταβολή μίας συμβολικής συμμετοχής από την πλευρά των μηχανικών, ώστε να εξασφαλιστεί η επιθυμία τους για την παρακολούθηση.

  • Τη δημιουργία Γραφείου Θεμάτων Ευρωπαϊκής Ένωσης στο ΤΕΕ/ΤΔΕ στα πρότυπα των αντίστοιχων γραφείων του κεντρικού ΤΕΕ και του ΤΕΕ Κεντρικής Μακεδονίας, που θα ασχολείται με τα κοινοτικά χρηματοδοτικά προγράμματα, την παρέμβαση του ΤΕΕ/ΤΔΕ σε θέματα που αφορούν το πλαίσιο άσκησης του επαγγέλματος, την εκπροσώπηση του ΤΕΕ/ΤΔΕ σε παγκόσμιες και Ευρωπαϊκές ενώσεις Μηχανικών, την παρακολούθηση της υλοποίησης του Β’ ΚΠΣ, την ίδρυση δομών πληροφόρησης των Μηχανικών για τα παραπάνω θέματα, τη συνεργασία και την από κοινού υποβολή προτάσεων με άλλους φορείς (Πολυτεχνική Σχολή, Νομαρχία, Δήμος, Εργατικό Κέντρο, ΕΛΚΕΠΑ, κλπ).

 

IV. ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΟΡΓΑΝΩΝ ΤΕΕ/ΤΔΕ

1. ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΟΥ ΤΕΕ/ΤΔΕ

Είναι γνωστό ότι η λειτουργία των νομαρχιακών επιτροπών του ΤΕΕ/ΤΔΕ είναι υποτονική, με αποτέλεσμα η παρουσία και παρέμβασή τους να μην είναι η τελικά επιθυμητή. Μοναδική απάντηση είναι η αποκέντρωση, η οποία αποτελεί θεμελιώδες υπόβαθρο σωστής δημοκρατικής λειτουργίας, γιατί διασφαλίζει τον αέναο και διαφανή έλεγχο της διοίκησης μέσω της διασποράς πόρων και αρμοδιοτήτων.

Ενάντια σε όσους επιδιώκουν τη συγκέντρωση της εξουσίας, ενάντια σε όσους αναπαράγουν καταδικασμένα μοντέλα πρέπει να προωθήσουμε θέματα και διαδικασίες στην κατεύθυνση της αποκέντρωσης, όπως:

  • Τακτές συναντήσεις Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΔΕ και Ν.Ε., ώστε τα θέματα των νομών να αντιμετωπίζονται σε καθημερινή βάση υποχρεωτικά από τη Διοίκηση,

  • Ενασχόληση της Δ.Ε. του ΤΕΕ/ΤΔΕ με θέματα των νομών,

  • Σύσταση Ομάδων Εργασίας για την επεξεργασία τοπικών αναπτυξιακών θεμάτων,

  • Οργάνωση εκδηλώσεων στην περιφέρεια,

  • Οργάνωση συνεδρίων με ειδικά θέματα των νομών,

  • Κατανομή πόρων ώστε να υπάρχει η δυνατότητα απρόσκοπτης λειτουργίας και δράσης των Ν.Ε.,

  • Υποστήριξη με παροχή πληροφοριών, συμβούλων κλπ, μέσω των κεντρικών υπηρεσιών, στους νομούς,

  • Συμμετοχή συναδέλφων με γνώσεις και εμπειρία από τους νομούς στις Ο.Ε. γενικού ενδιαφέροντος και στις Μ.Ε., ώστε να ενισχυθεί η άποψη της περιφέρειας στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.

 

2. ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΤΕΕ/ΤΔΕ

Είναι γεγονός ότι η υποδομή του Τμήματός μας σε ανθρώπινους πόρους σχετικά με τη στελέχωσή του δεν είναι ικανοποιητική. Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να μελετηθεί το οργανόγραμμα που προτείνεται από το κεντρικό ΤΕΕ και να υιοθετηθεί είτε στην παρούσα του μορφή είτε με τις κατάλληλες τροποποιήσεις σε ανάλογο σχεδιασμό που ακολουθεί:

ΟΡΓΑΝΟΓΡΑΜΜΑ ΤΕΕ - ΤΜΗΜΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

File size 33535 bytes

V. ΚΤΗΡΙΟ ΤΕΕ/ΤΔΕ

Απαραίτητη προϋπόθεση για την εύρυθμη λειτουργία των υπηρεσιών του ΤΕΕ/ΤΔΕ, αλλά και για την παροχή νέων υπηρεσιών στους συναδέλφους μηχανικούς είναι η διαμόρφωση των χώρων του ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας ή εξεύρεση άλλων, σε σύγχρονη και λειτουργική μορφή, ώστε να εξυπηρετούνται όλες οι δραστηριότητες του Τμήματος (Γραμματεία, Λογιστήριο, Τράπεζα Πληροφοριών, Βιβλιοθήκη - Αναγνωστήριο, Αίθουσες Συνεδριάσεων και Εκδηλώσεων, Γραφεία Προέδρων Διοικούσας Επιτροπής, Αντιπροσωπείας και Πειθαρχικού Συμβουλίου και των Δ.Σ. των Συλλόγων Μηχανικών της περιοχής). Το κτιριακό πρέπει να αποτελέσει ένα από τα πρωταρχικά και βασικά θέματα με τα οποία θα ασχοληθεί η παρούσα διοίκηση.

Τέλος θα δοθεί ιδιαίτερο βάρος στις διαδικασίες και την λειτουργία του Τμήματος πράγμα που θα υποβοηθήσει την ποιότητα του έργου του σε συνεργασία με τις Νομαρχιακές Επιτροπές, Μόνιμες Επιτροπές και τα Διοικητικά Συμβούλια των Συλλόγων των Μηχανικών.

Επιστροφή στην αρχή


Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΕ κ.Δ.Κοτσάνης απέστειλε την επιστολή που ακολουθεί στον Πρύτανη και στα Μέλη της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Πατρών:

Κύριε Πρύτανη,

Σχετικά με το Β7/528/13.11.97 έγγραφο του Υπ. Παιδείας για τη συμμετοχή πτυχιούχων ΤΕΙ σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών των ΑΕΙ, σας γνωρίζουμε ότι η πάγια θέση του ΤΕΕ, ως νόμιμος εκφραστής των δικαιωμάτων των Ελλήνων Μηχανικών, είναι κατηγορηματικά αντίθετη, αφού θεωρούμε ότι σε καμία περίπτωση τα ΤΕΙ δεν προσφέρουν το απαραίτητο επίπεδο σπουδών στους αποφοίτους τους, ώστε να συμμετέχουν ισότιμα με τους πτυχιούχους ΑΕΙ σε προγράμματα μεταπτυχιακών σπουδών.

Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι η παρεχόμενη από το άρθρο 16 του Ν.2327/95 δυνατότητα συμμετοχής των αποφοίτων ΤΕΙ σε Προγράμματα Μεταπτυχιακών Σπουδών των ΑΕΙ υποκρύπτει σαφή σκοπιμότητα διεκδίκησης επαγγελματικών δικαιωμάτων των Μηχανικών, που επάξια - σύμφωνα με το επίπεδο σπουδών τους - κατέχουν.

Τέλος, θεωρούμε ότι η Πανεπιστημιακή Κοινότητα στο σύνολό της πρέπει να απορρίπτει τα όποια εκβιαστικά διλήμματα που συνδυάζουν το σχεδιασμό των σπουδών, ειδικά των μεταπτυχιακών, με χρηματοδοτήσεις από προγράμματα όπως το ΕΠΕΑΕΚ.

Επιστροφή στην αρχή


Επιστροφή στην αρχική σελίδα του ΤΕΕ/ΤΔΕ

Copyright © 1998 ΤΕΕ Τμήμα Δυτικής Ελλάδας